Is het gebruiken van voedingssupplementen zonder risico?

Is het gebruiken van voedingssupplementen zonder risico?

Je kent deze uitspraak vast wel; baat het niet dan schaadt het niet. Klopt dit eigenlijk wel en kan je voedingssupplementen zonder risico gebruiken? Of voor de zekerheid, zo ontstaat er in ieder geval geen tekort.

Die vraag en een aantal andere vragen gaan we in dit blog beantwoorden.

Lees dus snel verder!


De kans op overdosering

Bij overdosering krijg je letterlijk een overdosis van een bepaalde stof binnen. Je bent dan geen drugsgebruiker maar je lichaam krijgt wel iets binnen wat het op dat moment niet kan verwerken. Hierdoor kunnen bepaalde lichaamsfuncties en/of processen worden verstoord of stilvallen.

Het innemen van voedingssupplementen is niet altijd zonder risico en overdosering kan echt schadelijk zijn. 1 van de vitamines waar Bijwerkingencentrum Lareb verschillende meldingen over ontvangt is vitamine B6. Wat vreemd is, is dat het niet kan worden opgezocht.

Bij een normaal voedingspatroon krijg je daar voldoende vanbinnen. Maar als je daarnaast een hoog gedoseerd vitaminepreparaat B6 inneemt, kan dat op lange termijn zenuwschade veroorzaken. Dit gebeurt voornamelijk aan je armen en benen waardoor je bijvoorbeeld uitval kan ervaren, onverklaarbare pijnen en doofheid.

Vitamine B6

De dagdosering van B6 is sinds 2018 ingesteld op 21 mg per dosis. Toch zijn er nog ontzettend veel supplementen die deze dosering overschrijden. Hoe kan dit? Ligt dit aan de VWA of wordt er door de vingers gekeken? Wie zal het zeggen. Wat belangrijk blijft om te doen is altijd het etiket goed door te nemen en de doseringen te checken.

‘Je kunt beter iets voorkomen dan genezen’

Speciaal voor huid en haar?

Zo heb je ook verschillende vitamines die goed blijken te zijn voor huid en haar. Voor elk lichaamsdeel heb je tegenwoordig wel een voedingssupplement. Vitamines zijn niet alleen goed voor de binnenkant van ons lijf maar ook voor de buitenkant.

Zo ondersteunen deze vitamines de groei, structuur en de levensduur van cellen en weefsels. Ook houden ze je huid, haar en nagels gezond.

De vitamines A, C, B2, B3, en B8 (biotine) spelen in dit proces een belangrijke rol. Veel vrouwen ervaren de last van droog haar dat uitvalt, broze nagels en een droge rauwe huid. Deze signalen kunnen wijzen op een tekort aan bepaalde vitamines.

Wis je dat viscollageen ook ontzettend goed is voor je huid, haar en nagels? Klik hier voor meer informatie over wat viscollageen voor jou kan betekenen!


Conclusie:

Het is nooit zonder risico om voedingssupplementen te gebruiken. Het is ten alle tijd belangrijk om altijd een gevarieerd en zo gezond mogelijk voedingspatroon te hebben en te behouden. Op deze manier krijg je alle vitamines en andere voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Let ook altijd op de etiketten en lees ze zorgvuldig. Ga bij twijfel altijd naar een arts of specialist en laat je bloed controleren op eventuele tekorten. Zo breng je zorgvuldig in kaart waar eventuele tekorten zijn en kan je gericht actie ondernemen.

Bedankt voor het lezen van dit blog en graag tot de volgende!

Groetjes,
Jeff

Bekijk hieronder de meest gekozen voedingssupplementen:

Vitamine B, vitamine C, vitamine D, algenolie, visolie, viscollageen, gummies voor kids

Plaats een reactie